Op 5 maart 2015 hebben 25 leden van het Stoomplatform deelgenomen aan de bedrijfsexcursie naar Siemens in Frankenthal (Duitsland). We hebben een bezoek gebracht aan de productielocatie waar de stoomturbines en turbo compressoren van Siemens worden gemaakt.
Een verslag van de bedrijfsexcursie;
Een stukje geschiedenis.
Deze fabriek, die in 2006 onderdeel van Siemens werd, kennen we beter als KKK, Kühnle, Kopp & Kausch. Het bedrijf vond zijn oorsprong in 1899 toen men begon als smederij en producent van vooral brandblusvoertuigen. Vijf jaar later ging men zich toeleggen op de productie van turboblowers en compressoren en pas in 1939 werd de eerste turbine – ventilator testinstallatie gebouwd.
Stoomturbines en turbo compressoren.
De vestiging in Frankenthal legt zich vooral toe op productie van gestandaardiseerde turbo compressoren en stoomturbines voor industriële toepassingen en de procesindustrie zoals de petrochemische industrie, raffinaderijen, chemie, staalindustrie en afvalwaterverwerking.
Er worden gemiddeld 350 units per jaar gebouwd in de vermogensklasse van 40 kW tot 12 MW, zowel tegendruk als condenserend, en inmiddels zijn er wereldwijd in totaal meer dan 20.000 turbines geleverd.
Met de stoomturbines worden naast generatoren ook pompen, blowers en compressoren aangedreven. Om oa. kosten te besparen en levertijd te bekorten worden de turbines volgens een bouwstenen (Baukasten) systeem gebouwd.
Gelijkdrukturbines.
De stoomturbines die KKK produceert vallen overwegend onder de categorie impulsturbines ofwel gelijkdrukturbines. Hierbij vindt geen drukval over de schoepenrij (wiel) plaats maar expansie vindt plaats in de nozzles ofwel in de straalpijpen, waarbij de stoom in kinetische energie wordt omgezet. In dit proces ontstaan stroomsnelheden van net onder de 1000 m/s.
Het rendement van dit soort turbines ligt aanmerkelijk lager dan bij overdrukturbines die overwegend gebruikt worden voor grotere vermogens en bij electriciteitsopwekking.
Daarentegen hebben deze compacte gelijkdrukturbines het voordeel dat ze zonder of met vrijwel geen voorwarming opgestart kunnen worden en dat de stoom van een lagere kwaliteit kan zijn. Afhankelijk van de toepassing en het vermogen van de turbine kan de stoomtoevoer axiaal of radiaal ingevoerd worden.
Opvallend zijn de tandemopstellingen waarbij 2, 3 of zelfs 4 stoomturbines via een gecombineerde tandwielkast één enkele generator aandrijven. Voor generatoraandrijving worden ook wel meertrapsturbines gebouwd tot een vermogen van 12 MW.
Leerzame excursie.
Het was een leerzame en gezellige dag maar wel een lange dag. De eerste opstappers zaten al om 5 uur ’s-ochtends in de bus. Ter afsluiting werd er op de terugweg in Venlo onder het genot van een warme maaltijd nog even nagepraat.
Dankwoord.
Wij danken Imp Visser van KK&K Benelux en Christoph Frey van Siemens Frankenthal voor hun uitnodiging, rondleiding door de fabriek en hun gastvrijheid.
Via onze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte om uw kennis en netwerk up-to-date te houden.